VIBRAM S.p.A. svetovo najznámejšia firma, ktorá pomáha vyvíjať prvotriedne podošvy pre najsilnejšie obuvnícke spoločnosti na svete. História značky VIBRAM História sa píše od roku 1935, kedy pán menom VITALE BRAMANI prvý krát nahradil koženú podošvu gumeným “kúskom”. Tento vydržal výstup na horu K2 s minimálnym opotrebovaním oproti podošve z kože. Na obrázku nižšie je zobrazený dizajn úplne prvej podošvy. Tento systém si nechal patentovať a na trh priniesol prvú dezénovanú podošvu, tento veľmi dobre známy dizajn nazval “Carramato”: Od roku 1945, kedy sa rozbehla manufaktúrna výroba v Talianskom meste Albizzate, VIBRAM postupne vyvíjal niekoľko zmesí pre obuv používanú v rôznych podmienkach, napríklad zmes pre trekovú obuv, pracovnú obuv alebo vychádzkové topánky. Súčasnosť Vibram Momentálne sa špeciálny dôraz kladie na sortiment v oblasti pracovnej obuvi, kde podošva musí obstáť v náročných testoch na proti šmykové vlastnosti (treková obuv, vojenská a policajná obuv), odolnosť proti olejom a pohonným hmotám (hasičská obuv) alebo musí splniť podmienku na nízku mieru opotebovania (pilčícka a poľovnícka obuv). Extrémne zmesi zabezpečujú podošve aby nemenila svoj tvar pri dotyku s vysokými teplotami, alebo aby nepraskala v extrémnom chlade. Týchto niekoľko druhov zmesí sa kombinuje s nekonečným množstvom dizajnov dezénu. Dezén vôbec nie je náhodný a tvorený len pre estetickú stránku. Či už ide o podošvu na trekingovú alebo pracovnú obuv, dizajn nášľapu musí spĺňať niekoľko podmienok. Na skici je znázornený príklad logického rozmiestnenia výstupkov (viď čísla na obr.) a ich úloha (farebné označenie na obr.). Spolu tvoria celkový dizajn: Patent Dizajn podošvy tvorený firmou VIBRAM® je chránený patentom a autorskými právami. Pomáha tým značkám ktoré používajú Vibram® produkty pred falšovaním. Špecifikácia funkčných prvkov: Popis plôch na obrázku: široké kontaktné plochy pre grip na skalnatom povrchu umiestnenie v líniách pre prirodzený ohyb a flexibilitu vybratia v oblasti klenka pomáhajú na nerovnom teréne celkový dezén má strednú hĺbku aby bol maximálne funkčný na rôznych povrchoch. Zelená maximálna priľnavosť na hladkom povrchu Červená zabezpečujú dobrú trakciu smerom dopredu pri rozbehu a chôdzi v mäkkom teréne Oranžová brzdenie, pomáha pri schádzaní v mäkkom alebo tvrdom teréne Fialová tvar a umiestnenie týchto výstupkov napomáhajú celkovej stabilite Oranžové šípky znázorňujú „otvorený“ dezén, ktorý zlepšuje samočistiaci efekt. To znamená, že špina sa nedrží v dezéne a ľahko vypadáva už pri chôdzi.